Varvari Talismani I Amuleti

Amuleti su predmeti koje njihova verska udruženja nose da zaštite svog nosioca, što je religiozni ekvivalent oklopu. U starom Egiptu svaki predmet nakita će verovatno imati neku amajlijsku funkciju pored svojih estetskih, ekonomskih i društvenih vrednosti. Verski značaj je mogao varirati od korisnika do korisnika, i za svakog pojedinca u skladu sa trenutkom u njegovom životu. Teško je proceniti relativni značaj amajlije ili religioznog aspekta u odnosu na ove druge aspekte predmeta koji se nosi. U egiptologiji je reč amajlija stoga generalno rezervisana za telesne ukrase nedvosmislene verske forme ili konteksta. Petrijeva tipologija amajlija Godine 1914. V M F Petrie je objavio svoju monografiju Amuleti, ilustrovanu Egipatskom kolekcijom na Univerzitetskom koledžu u Londonu (Petrie 1914). Uvod je predložio opštu teoriju za klasifikaciju amuleta prema sledećih pet klasa, dalje podeljenih na 275 različitih vrsta amuleta: homopejska ili ‘slična’, ili simpatička magija (princip da predmet omogućava nosiocu da ima moć nad svojstvom prikazanog predmeta, na primer amajlija za oči daje moć vida, zec daje moć brzine) dinatički ili ‘amajlije moći’ (daju moći kvaliteta, uslova ili autoriteta) ktematic ili ‘amajlije imovine’ (predmeti odloženi u grobnicu, kao ponuda hrane i pića i nameštaja) filaktički ili ‘zaštita’ (amajlije koje prizivaju opšte nadljudske moći) teoforične, amajlije bogova (amajlije koje prizivaju moć određenog božanstva) Ovaj nacrt demonstrira ambiciozan poduhvat, tipologiju onog tipa koji je Petrie uživao. Međutim, klasifikacija počiva na pretpostavkama koje se tiču evolucije ljudskih društava tokom vremena; na primer, kaže se da su ‘slični’ tipični za najmanje razvijena društva, dok se za amajlije koje prikazuju božanstva kaže da ‘pripadaju dobu razvijene teologije’. Takve pretpostavke mogu biti simptomatične za socijalni darvinizam i povezani rasizam zapadne nauke kasnog devetnaestog i početka dvadesetog veka. U praksi ove ‘klase’ amajlija nije lako odvojiti; izgleda nezgodno praviti razliku između sličnih amajlija kao što je amajlija za ruku (treba da daje moć ruke) i amajlija moći kao što je amajlija sa žezlom (treba da daje moć skiptra koji se drži u ruci ). Jednako tako, fleksibilnost drevne egipatske religiozne ikonografije komplikuje svaki pokušaj da se povuče linija između ‘amajlije zaštite’ pozivanjem na ‘neku spoljašnju agensiju koja nije tako određena kao božanstvo’ i ‘teoforične amajlije’ gde je božanstvo navodno eksplicitno; Sam Petri je morao da dozvoli da amajlije budu ‘Sekhmet ili Bastet’ kao njegova grupa amajlija br.194. Pogledajte pet amajlija u nastavku, po jedan za svaku od pet Petrijevih klasa, i od njih razmotrite druge metodološke probleme sa klasifikacijom.


Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started